Stres Nedir?



17. yüzyılda tanımlanmaya başlanan stres, günümüzde çok sık telaffuz edilen bir kavram olarak karşımıza çıkmaktadır. Kısaca bahsetmek gerekirse stres; zorlu ya da rahatsız edici bir durum karşısında kişinin hissettiği duygusal ve fiziksel gerilim halidir.
Bir miktar stres genel bir uyarılmışlık yaratarak potansiyelimizi açığa çıkaran motivasyon kaynağı olarak gelişmemize yardımcı olsa da stres deyince çoğu kez olumsuz yönleri akla gelir.

Stres Belirteçleri

Stresin bedenimizdeki belirtileri; fiziksel, duygusal, zihinsel ve sosyal olmak üzere 4 ana başlık altında toplanır. Kişiden kişiye değişiklik göstermekle birlikte insanın stres karşısında zorlanan ruhu ve bedeni, karşılaştığı bu yeni duruma “stres tepkisi” göstererek uyum sağlamaya çalışır. Organizmanın strese tepkisi;
1.Alarm,
2.Uyum ya da Direnme
3.Tükenme
olmak üzere 3 aşamalıdır. Bu süreçler içerisinde stres organizmada psikolojik ve davranışsal pek çok bozukluktan, deri ve sindirim sisteminden bağışıklık sistemine kadar pek çok sistem üzerinde negatif etki gösterir.
Stresin bedenimizde hastalığa yol açmasının nedeni, bağışıklık sistemi üzerindeki zayıflatıcısı etkisidir. Kronik strese maruz kalan kişilerde pek çok fiziksel ve psikosomatik kökenli hastalıklar görülebilmektedir.

İş Yerinde Stres

İş yaşamı içerisinde karşımıza çıkan stresörler arasında; rol çatışmaları, rol belirsizliği, organizasyon içerisinde ki olumsuz etkileşim, düşük ücret, aşırı iş yükü gibi faktörlerden bahsedebilir. Zamanla kronikleşen strese maruz kalındığında;  aşırı tedirginlik, korku, kaygı, çabuk öfkelenme, yaşamdan zevk almama, panik, durgunluk, unutkanlık, dikkat dağınıklığı, depresyon, anksiyete bozukluğu, kilo kaybı ya da aşırı yeme, sık görülen baş ağrıları, uyku ile ilgili sorunlar, ağrı ve kramplar, mide ve sindirim sistemi hastalıklarıyla ilgili olumsuz sonuçlar karşımıza çıkmaktadır.

Stresle Başa Çıkma Yolları

Stresle sürekli ama etkisiz bir mücadele durumu ise tükenmeyi getirir. İş yerinde stresle ilgili başa çıkma yöntemlerinden bahsetmek gerekirse; fiziki yapının iyileştirilmesi, çalışanlara sosyal destek sağlanması, rol çatışması ve belirsizliklerin giderilmesini sıralayabiliriz.
Başta bireysel psikoterapi olmak üzere düzenli egzersiz, gevşeme teknikleri, davranışsal kendini kontrol ve günlük iş akışı içerisinde zaman yönetiminin yapılması bireysel başa çıkma stratejileri arasında bahsedilebilir.

Bu kategorideki diğer maddeler;

Psiko-onkoloji (Kanser Psikolojisi) Nedir?

Devamını Oku

Özgüvenli Bireyler Narsisistik Kişiler mi?

Devamını Oku

Yaz Tatilinde Sağlıklı Kalmak İçin Ne Yapmalı?

Devamını Oku

Çikolataya Neden İhtiyaç Duyarız?

Devamını Oku

Mutlu Olabilmenin 5 Yolu

Devamını Oku

Mutlu Olmak İçin 5 Basit Aktivite

Devamını Oku

Denizde ve Havuzda Bunlara Dikkat!

Devamını Oku

Ruhumuzu Soğuktan Nasıl Koruruz?

Devamını Oku

Öfkenize Yenilmeyin, Onu Kontrol Edin

Devamını Oku

Web sitemizdeki bilgiler kişileri tanı ve tedaviye yönlendirme amacı taşımaz. Tanı ve tedaviye yönelik tüm işlemlerinizi doktorunuza danışmadan uygulamayınız. İçeriklerde tedavi edici sağlık hizmetlerine yönelik bilgiler yer almamaktadır.