Sağlık Dolu Bir Yıla “Merhaba” Deyin!



1. Sigarayı Hayatınızdan Çıkarın

Sağlıklı bir hayatın vazgeçilmez yapıtaşlarından biri sigarasız bir yaşam sürmektir. Akciğerleri olumsuz yönde etkileyerek koroner kalp hastalıklarını hızlandıran sigara, özellikle kalp ameliyatları sonrası kullanımı sürerse ciddi sorunların kapısını aralamaktadır. Kadınlarda erkeklere oranla daha fazla tahribat yaratan sigara, östrojeni parçalayarak erken menopoza neden olmaktadır. Ayrıca sigara kullanan bütün hastaların ameliyat sonrası iyileşme süreleri de ciddi anlamda uzamaktadır. Menopoz dönemindeki kadınların ve diyabetik hastaların sigara içmesi koroner kalp hastalıklarına davetiye çıkarır. Bütün olumsuz etkileri göz önünde bulundurulduğunda; sigara tüketimine son vermek, sağlık dolu bir yıla girmek için yapılabilecekler arasında ilk sırada yer almaktadır.


2. Sağlıklı Beslenmeyi Yaşam Tarzı Haline Getirin

Kilo kontrolü yapmak için şok diyetler yapmak yerine sağlıklı beslenme planlarını hayatınıza entegre edilmelidir. Şok diyet uygulamaları, metabolizmanın bozulması, daha sağlıksız hissetme, verilen kiloların fazlasıyla geri alınması gibi sonuçlara sebep olmaktadır. Bu sebepler göz önünde bulundurulduğunda, bu beslenme listelerinin oldukça başarısız olduğu doğrudur. Zayıf olmaktan çok fit olmanın anlam kazandığı günümüzde, tükettiğimiz besinlerin kalitesine ve besin değerlerine daha çok dikkat edilmelidir. Beslenmede sadece sebze ağırlıklı ya da protein ağırlıklı beslenmek de doğru değildir. Sebze ve meyve tüketimine dayalı, çeşitliliği olan bir beslenme programı benimsenmelidir. Beslenme örgütlerinin önerilerinden biri de haftanın bir günü vegan beslenmektir; bu şekilde lif ve antioksidan alımı da artırılabilir.


3. Hareketli bir Hayata Geçin

Hareketsiz yaşam, kalp sağlığı başta olmak üzere tüm vücut sağlığını olumsuz yönde etkiler. Sedanter bir yaşantınız varsa, yeni yılda hareketli bir yaşam tarzı benimsemek, kendini için yapacağınız en büyük iyiliklerden biri olacaktır. Bunun için, başlangıç olarak; asansör yerine merdiven kullanabilirsiniz. Toplu taşıma araçları ile bir yere gidiyorsanız, bir durak önce inip yürüyebilirsiniz. Ev-iş yeri mesafeniz yakın ise, özel araç kullanmak yerine yürümeyi tercih edebilirsiniz. Sağlıklı bir yaşam için günde en az 10.000 adım atılması gerektiğini unutmamak gerekir. Eğer 10.000 adım seviyesine yaklaşılamıyor ise, haftada 3 kez 45 dakika yürüyüş yapabilirsiniz. Sağlıklı bir vücuda sahip olmak için sağlıklı bir kiloda kalmak büyük önem taşımaktadır.


4. Yeterli Sıvı Tüketimine Özen Gösterin

Yeterli sıvı tüketimi vücudun yaşamsal değerlerinin sağlığı açısından oldukça hayati önem taşır. Bu sebep ile, su içmek, sağlıklı bir hayata geçişte ilk hedeflerden biri olmalıdır. Gün içinde, içinde bulunulan çalışma, vb. koşullar gereği genellikle yetersiz sıvı tüketimi yapılmaktadır. Bu neden ile, birçok insan, özellikle öğleden sonraları kendini halsiz ve keyifsiz hissedebilmektedir. Günde en az 1,5-2 litre su içmek, sadece kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlamaz, aynı zamanda da metabolizmanızı daha hızlı çalıştırmada büyük rol oynar.


5. Kalp Sağlığınızı Önemseyin

Kalp sağlığınızı kontrol ettirmek için uzun zamandır bir test ya da tetkik yaptırmadıysanız yeni yılda bir planlama yapılabilir. Eko ile kalp kapaklarının durumunu öğrenebilir, efor testi ile kalbin koroner damarlarını kontrol ettirebilirsiniz. Bu süreçte, kan yağları ve şeker değerlerinin incelenmesinde de fayda var. Menopoza giren kadınlarda koroner kalp hastalıkları çok hızlı ilerlediği için kardiyak kontrollerin ihmal edilmemesi gerektiği unutulmamalıdır. Sporun kalp sağlığına iyi geldiğini düşünerek, aşırı tempolu sporlar yapmak, kalp sağlığı için tehlikeli olabilmektedir. Özellikle uzun yıllar önce spor yapmış veya hiç spor yapmamış bir kişinin 40 yaş sonrası ağır bir spora başlaması kişinin sağlığını tehlikeye atabilir. 30 yaş sonrası yoğun efor içeren bir spora başlanacaksa gizli kalp riskine karşı mutlaka kapsamlı bir kalp kontrolünden geçilmelidir. Yarışma içerikli spor türleri yerine düzenli egzersiz, hızlı tempo yürüyüş, yüzme gibi sporlar yapılması kalp hastalıkları ve kalp krizi riskine karşı koruyucu olabilmektedir. Egzersiz sırasında nabzın 120’nin üzerine çıkmamasına dikkat edilmelidir.


6. Bel Çevrenizin Ölçüsünü ve Vücut Kitle İndeksinizi Takip Edin

Yağların karın çevresinde toplanması, özellikle kalp-damar hastalığı riskini artırmaktadır. Karın çevresi erkeklerde 94 cm, kadınlarda 80 cm ise kilo alımı kesinlikle durdurulmalıdır. Karın çevresi erkelerde 102 cm, kadınlarda da 88 cm’den fazlaysa kesinlikle kilo vermeleri tavsiye edilir. Vücut kitle endeksinin 30’un altında olması önemlidir. Bunun için, öğün aralarında atıştırmalara ve hızlı yemek yemeye son vermek faydalı olacaktır. Yavaş ve istikrarlı kilo vermek daha sağlıklı ve kalıcı olacaktır. Kilo vermek, sağlıklı bir yaşam için ilk adımdır. Kilo vermek; kan basıncını, kan şekerini, kan yağlarını ve erken ölüm riskini azaltır. Buna rağmen, hızlı kilo alıp vermeler kalp sağlığı ve genel sağlık açısından oldukça tehlikelidir ve kaçınılması gereken noktaların başında gelmektedir.


7. Uyku Düzeninizi Koruyun

Uyku düzeni, iştahın kontrol edilebilmesi için şarttır. Yapılan bilimsel çalışmalar, yetersiz uyuyanların günde 5-8 saat arası uyuyanlara göre bel çevresinin daha kalın olduğunu gösteriyor. Yine yetersiz uyuyanlar, uykusunu tam alanlara göre günde 300 kalori daha fazla besin tüketme eğilimindedir. Sağlıklı bir hayata geçişte uyku düzeninizi sağlamakla başlamak, fark etmeden ve sağlıklı bir şekilde kilo vermenize yardımcı olacaktır.



Bu kategorideki diğer maddeler;

Menopozda Beslenme ve Bitkisel Destek Tedavileri

Devamını Oku

Genç ve Sağlıklı Kalmak

Devamını Oku

Yetişkinlerde Aşı

Devamını Oku

Niye Obez Oluyoruz?

Devamını Oku

3 Adımda Doğru Güneş Gözlüğünü Seç

Devamını Oku

3 Öneri ile Özgüveninizi Arttırın!

Devamını Oku

Sağlıklı Bir Menopoz İçin Dikkat Edilmesi Gerekenler

Devamını Oku

Sizin Cildiniz Hangi Tip?

Devamını Oku

Saçlarınızın Sağlığı için Gül Suyu Kullanın!

Devamını Oku

Kalbinizin Verdiği Sinyalleri Dikkate Alın!

Devamını Oku

Cildinizi Limon Suyu ile Parlatın

Devamını Oku

Kalbiniz İçin Bu Alışkanlıklardan Vazgeçin!

Devamını Oku

Sağlıklı Bir Beden ve Ruh için 3 Alışkanlık

Devamını Oku

Farklı Yaşam Evrelerinde Sağlık Kontrolleri - 1. Bölüm

Devamını Oku

Kadınlarda Kuvvet Antrenmanlarının Faydaları

Devamını Oku

Rahim Ağzı Kanseri ve HPV Aşısı

Devamını Oku

Prostat Kanseri’nde tedavi yöntemleri

Devamını Oku

Hamilelik Evreleri

Devamını Oku

Kış aylarının en büyük sorunu: GRİP

Devamını Oku

Karlı ve Buzlu Havalara Dikkat

Devamını Oku

Kanserde Erken Teşhisin Önemi

Devamını Oku

Farklı Yaşam Evrelerinde Sağlık Kontrolleri - 2. Bölüm

Devamını Oku

Zatürre Hakkında Temel Bilgiler

Devamını Oku

Göz Altı Morluklarından Kurtulmak Mümkün Mü?

Devamını Oku

Cilt Detoksu Hakkında Bilinmeyenler

Devamını Oku

Hijyen için Sabun Kullanımı

Devamını Oku

Lazer Epilasyon Hakkında Merak Edilenler

Devamını Oku

Lazer Epilasyon Hakkında Merak Edilenler

Devamını Oku

Sağlıklı ve Güzel Bir Cilt İçin Püf Noktaları

Devamını Oku

Kadınlarda İdrar Kaçırma Problemi

Devamını Oku

Meme Kanserinde Erken Teşhis

Devamını Oku

Kanserde Genetik Yatkınlığa Dikkat!

Devamını Oku

Kış Aylarında da Cilt Sağlığınızı Koruyun!

Devamını Oku

Horlama Nedenleri ve Tedavisi

Devamını Oku

Ağır Metallere Dikkat!

Devamını Oku

Kalp Krizinden Nasıl Korunmalı

Devamını Oku

Web sitemizdeki bilgiler kişileri tanı ve tedaviye yönlendirme amacı taşımaz. Tanı ve tedaviye yönelik tüm işlemlerinizi doktorunuza danışmadan uygulamayınız. İçeriklerde tedavi edici sağlık hizmetlerine yönelik bilgiler yer almamaktadır.