Vitaminler ve Mineraller



Vücudumuzun sağlıklı kalması için vitamin ve minerallere ihtiyacı vardır. Vitamin ve mineraller hücre büyümesi ve onarımı, metabolizma ve kas fonksiyonları dahil vücudun temel fonksiyonlarına katkı sağlar. Ancak bu besinler vücutta nasıl çalışır? Dahası ihtiyacın olan vitamin ve minerali nasıl sağlarsın? İşte bu başlık altında bunlara değineceğiz…


Vitamin Nedir?

Vitaminler vücudun farklı işlevlerini yerine getirmeye yardımcı olan besinleri sağlar. 2 tür vitamin vardır.

  • Suda çözünen vitaminler: C ve B vitaminleridir. Bunlar vücutta depolanamazlar ve düzenli olarak besinler aracılığıyla sağlamak gerekir.
  • Yağda çözünen vitaminler: A, D, E ve K vitaminleridir. Bunlar vücudumuzda depolanabilen vitaminlerdir.

Bunlara ek olarak D vitamini vücudumuzun üretebildiği bir vitamin türüdür. Diğer vitamin türlerini ise mutlaka besinlerden almamız gerekir.

Taze meyve, yeşil sebzeler ve tahıllarda suda çözünen vitaminler bulunur. Bu vitaminleri korumak için besinleri buğulama, ızgara ya da kızartarak tüketmek gerekir. Kaynatarak pişirilen sebzelerin vitaminlerinin çoğu suda eriyerek kaybolur.

Yağda çözünen vitaminlerin vücutta saklanabilmesinin bir nedeni, bu vitaminlerinin fazla alımı zararlı olabilir. Besinlerden aşırı doz yağda çözünen vitamin almak mümkün değildir. Bu ancak ek vitamin hapı ile alınırsa gerçekleşebilir. Yağda çözünen vitaminlerin suda çözünenler gibi kaynatma ile yok olması da pek olası değildir.


Mineral Nedir?

Mineraller de vitaminler gibi besinlerden elde edilebilen, vücudun düzgün çalışması için gerekli küçük kimyasallardır. Örnek vermek gerekirse;

  • Güçlü dişler ve kemikler için; Kalsiyum
  • Sıvı dengesi ve sinir fonksiyonları için; Sodyum
  • Kan ve enerji metabolismasına oksijen taşınabilmesi için; Demir
  • Tiroit hormonu fonksiyonları için; İyot

Mineraller özellikle et, tahıl, balık, süt ve süt ürünleri, sebzeler, kurutulmuş meyveler ve kabuklu yemişlerden elde edilir.


Yeterli Vitamin ve Mineral Desteğini Nasıl Sağlarız?

Sağlıklı beslenme kurallarına uymak, genellikle vücudumuzun ihtiyacı olan vitamin ve mineralleri almamız için yeterlidir. Protein açısından zengin besinler, bol sebze ve meyve, et, balık ve baklagiller, tahıllar içeren bir beslenme şekli vücudun günlük ihtiyacı olan vitamin ve mineral desteğini sağlar.


D Vitamini

D vitamini besinlerden yeteri kadar alınamadığı için diğer vitaminlerin yanında ayrı bir parantez açılması gerekiyor. Vücudumuz güneş ışınlarından beslenerek D vitamini sentezleyebilir. Ancak aşırıya kaçıp güneşin zararlı ışınlarından da korunmak gerekir. Açık alanlarda çok fazla bulunmayan veya kapalı kıyafetler tercih eden insanlar, yaşlılar ve koyu tenli insanlar D vitamini sentezleyebilmek için gerekli olan güneş ışınlarına yeterli ölçüde maruz kalamaz.

Bu gibi tereddütlerde doktor kontrolü altında kullanılacak D vitamini tabletleri gereken miktarı sağlayabilir. Ancak doktor tavsiyesi dışında kullanılan D vitamini tabletleri, aşırı vitamin takviyesi dolayısıyla çeşitli sorunlara yol açabilir.


Vitamin ve Mineral Takviyesi Hakkında

Vitamin E mineral takviyeleri ile ilgili kritik nokta, doktor tavsiyesidir. Çünkü yukarıda da bahsedildiği gibi, sağlıklı beslenen bireyler genellikle vücudun ihtiyaç duyduğu vitamin ve mineral takviyesini alır. Gereğinden fazla edinilen vitamin ve mineraller karaciğeri tahrip eder ve çeşitli hastalıklara sebep olabilir.


Vejetaryenler ve Veganlar

Dikkatli bir planlama ile vejetaryenler ihtiyaçları olan vitamin ve mineralleri alabilir. Veganlar için oluşan tek istisna, doğal yollarla yalnızca yumurta, süt gibi hayvansal ürünlerden elde edilen B12 vitaminidir. B12 vitamini sebzelerde bulunmadığı için veganların B12 takviyesini dışarıdan sağlaması gerekir.

İyi planlanmış vejetaryen ve vegan diyetler kişinin ihtiyacı olan tüm besin desteğini sağlayabilir, ancak plansız vejetaryen-egan beslenme kişilerde sağlık sorunlarına yol açabilir.


Vejetaryen ve Veganlara Tavsiyeler:

  • Her gün 5 porsiyon sebze ve 2 porsiyon meyve tüketmek,
  • Mercimek, fasulye ve fındık gibi demir bakımından zengin besinleri bolca tüketmek,
  • Yumurta ve süt tüketiminden kaçınanlar için amino asit ihtiyacı karşılamak açısından kepekli tahıllar, fasulye, kabuklu yemişler ve tohumlar gibi bitkisel proteinler almak,
  • Kalsiyum bakımından zengin olan soya, pirinç ve yulaf tüketmek.

Bu kategorideki diğer maddeler;

Spirulina Nedir?

Devamını Oku

Kahvaltının Önemi

Devamını Oku

Doğal Şifa: Kudret Narı

Devamını Oku

Çiftlik Salata Tarifi

Devamını Oku

Patatesli Mantar Tarifi

Devamını Oku

Fırında Palamut Tarifi

Devamını Oku

Fırında Lüfer Tarifi

Devamını Oku

Taze Enginar Salatası Tarifi

Devamını Oku

Asma Yaprağında Taze Levrek Balığı Tarifi

Devamını Oku

Her Derde Deva: Keçiboynuzu

Devamını Oku

Besinler Ruh Halini Etkiler Mi?

Devamını Oku

Daha Az Yemek Yemek Için 6 Öneri

Devamını Oku

Mutluluk Diyeti: 5 Gülümseten İpucu

Devamını Oku

Kendi Meyveli Sodanı Yap!

Devamını Oku

Kalbin İçin Tüket!

Devamını Oku

Tuzu Azalt, Yaşam Kaliteni Arttır!

Devamını Oku

Sağlıklı ve Zararlı Yağlar

Devamını Oku

Kefir’in 100 faydası

Devamını Oku

Kolesterol ve Sağlığın

Devamını Oku

Yılbaşı Sofrasından Sağlıklı Kalkmanın 10 Yolu

Devamını Oku

Bir Akdeniz Mucizesi; Zeytinyağı

Devamını Oku

Ramazanda Beslenme Önerileri

Devamını Oku

Ramazanda Dikkat Edilmesi Gerekenler

Devamını Oku

Kurban Eti Hakkında Bilinmesi Gereken Her Şey!

Devamını Oku

Zencefilgillerin Mucizesi

Devamını Oku

Sağlıklı ve Düzenli Beslenmede Sebze Meyve Sularının Önemi

Devamını Oku

Dünya Süt Günü

Devamını Oku

Web sitemizdeki bilgiler kişileri tanı ve tedaviye yönlendirme amacı taşımaz. Tanı ve tedaviye yönelik tüm işlemlerinizi doktorunuza danışmadan uygulamayınız. İçeriklerde tedavi edici sağlık hizmetlerine yönelik bilgiler yer almamaktadır.